Dit is het archief van netwerk-art.be. Sinds september 2017 kan je terecht op netwerkaalst.be.

inhuldiging

Stadium 1

Freek Wambacq

ZA 24.01 2009 — 14:00

Op 24 januari wordt om 14:00, in het stadspark van Aalst, Stadium 1 onthuld. Dit werk maakt deel uit van een wereldwijd kunstproject van Freek Wambacq. In Aalst wordt de eerste fase gerealiseerd.

De startlijn van het eerste Olympisch stadium in Olympia (Griekenland), die dateert van de 5e eeuw VC, bestaat uit 17 witte kalkstenen blokken. De blokken stemmen overeen met 16 loopbanen en zijn gecentraliseerd rond één neutrale baan. Twee parallelle groeven zijn uitgehouwen in het bovenvlak van elke steen en dienen voor de positionering van de voeten van de atleten (lopers). Op de kopse zijde van de blokken zijn uitsparingen voorzien voor verticale houten balken. Via koorden werden op deze verticale balken, kleinere balkjes horizontaal gehouden. Bij het begin van de looprace werden de koorden gelost, waardoor de horizontale balken vielen en de atleten gelijktijdig konden starten.

Als een soort voorbereidende oefening voor de Olympische Spelen worden in verschillende landen kopijen gemaakt van de historische startlijn. De startblokken, meestal geproduceerd binnen een internationale tentoonstellingcontext, worden nadien in de publieke ruimte in de verschillende landen achtergelaten. Het doel is niet om de verschillende blokken uit diverse landen samen te brengen tot een ‘united line’, de startlijn blijft gefragmenteerd achter in verschillende landen als een soort gemeenschappelijk goed of lokale folklore.

De startblokken worden zowel binnen als buiten geplaatst, afhankelijk van hun samenstelling. De verhoudingen of afmetingen van de blokken worden gerespecteerd, maar de materialisatie (samenstelling en behandeling van de steen) wijkt af van de samenstelling van de originele startlijn. De bovenste laag van de blokken bestaat uit natuursteen, machinaal gesneden marmer, travertijn of kalksteen. Die laag wordt verlijmd met een laag samengesteld – ‘manmade’ – materiaal zoals beton, vezelplaat of plaaster. Hierdoor ontstaat een wrijving tussen 'artificiële' en natuurlijke materialen, tussen antiek en hedendaags metier.

Freek Wambacqs (°1978, woont en werkt in Brussel) sculpturen hebben verrassende en delicate eigenschappen. Naargelang de omstandigheden eigenen ze zich een specifieke status toe: hetzij als objet trouvé, als trofee, als prototype, als specimen, als attribuut, als totem, als assemblage of als display voor andere objecten. De wisselende gedaantes hangen vaak samen met situaties waar de kunstenaar onvermoede vormen van sculpturaliteit detecteert.

De inhuldiging van Stadium 1 gaat door op de laatste dag dat de tentoonstelling van Freek Wambacq in Netwerk / centrum voor hedendaagse kunst toegankelijk is.