Dit is het archief van netwerk-art.be. Sinds september 2017 kan je terecht op netwerkaalst.be.

Façades

Opa-locka will be Beautiful (Armand Morin) / Song Mountain Area The Centre Direction (Fanny Zaman) / Low Relief II (Yael Bartana) / The Black Tower (John Smith)

DI 13.11 2012 — 20:00

Façades is het filmluik van de tentoonstelling. Op het programma staan kunstenaarsfilms die het centrale thema van de tentoonstelling verder exploreren.

De film+ wordt voorafgegaan door een korte inleiding en gesprek door Dirk Zoete over zijn werk. Meer info

Opa-locka will be beautiful (Armand Morin)
(Engels gesproken en Engels ondertiteld; 21')
Opa-Locka is een buitenwijk van Miami opgericht in 1926 door Glenn Curtiss, luchtvaartpionier en machtige zakenman. Hij liet de wijk bouwen volgens een utopisch-romantisch plan. Decennia later is de wijk verworden tot een Afro-Amerikaans getto. De façade van de ogenschijnlijke romantische oriëntalistische architectuur, geïnspireerd op 1001 nachten, blijkt een duistere keerzijde te verbergen.

Song Mountain Area The centre direction (Fanny Zaman)
(Engels gesproken en Engels ondertiteld; 37')
Deze film is een portret van een heilige berg in het Chinese district Dengfeng, hartje Henan provincie. De regio is beroemd om haar traditionele vechtsporten. De voet van de berg is bewoond terwijl het rondomliggend gebied een mijndistrict is. De combinatie van de activiteiten, de coalitie van stof en lichamen is toevallig en lijkt slechts een klein radertje in de Chinese kosmologie.

Low Relief II (Yael Bartana)
(5')
De film is geïnspireerd op bas-reliëf taferelen die de indruk geven versteend te zijn, alsof ze deel uitmaken van een façade. Yael Bartana documenteert een burgerdemonstratie tegen het bouwen van de ‘afscheidingsmuur’ in Israel, de officiële term gebruikt door de autoriteiten. De film kaart de buitensporige macht van het militaire apparaat over de bevolking.

The Black Tower (John Smith)
(Engels gesproken, niet ondertiteld; 23')
In de kortfilm The Black Tower lijdt een man aan het waanbeeld dat een zwarte toren hem door de straten van Londen volgt. Gecast als een off-screen commentator met een gortdroge en typische Britse voice-over, sleurt hij de kijker mee in een wereld vol ongemak, verval en mysterieuze dood. In the Black Tower neemt filmmaker John Smith op een meesterlijke wijze de avant-garde op de korrel.