Dit is het archief van netwerk-art.be. Sinds september 2017 kan je terecht op netwerkaalst.be.

Europese samenwerking

Understanding Territoriality

Identity, Place and Possession

Creative Europe project

April 2015 — December 2017

Understanding Territoriality: Identity, Place and Possession is een nieuw 2-jarig project onder leiding van Fabrica en geco-financierd door Creative Europe Programme van de Europese Unie. De projectpartners zijn Netwerk, Cittadellarte Fondazione Pistoletto in Biella, Italië en Otvorena Soba in Skopje, Macedonië.

Via tentoonstellingen, internationale residenties, publieksbemiddelingsprojecten en discursieve events, ontwikkelt UT een artistiek programma voor diverse doelgroepen waarin het begrip ‘territorialiteit’ en de relatie met culturele identiteit wordt verkend. Het biedt een platform om het belang van cultuur in de Europese Unie aan te kaarten.

Netwerk nodigde kunstenaar Sim Cha Chi uit om gedurende een aantal workshops samen met anderstalige deelnemers van de praatgroep Babbelonië (Aalst) na te denken over het begrip ‘territorialiteit’ en de relatie met culturele identiteit.
> meer info

De workshop eindigt met een uitnodiging aan de groep om de resultaten van hun traject te presenteren tijdens het eendagsevent Creating Europe. The Arts as Architect? op 21 april, waarin alle activiteiten in het kader van het project toegankelijk worden gemaakt voor een breed en divers publiek.

event
+ opening solotentoonstelling Christian Nyampeta
DO 21.04 2016 – 10:00 – 20:00

Het kunstencentrum wordt voor een dag omgevormd tot een nieuwe agora waar ruimte gedeeld wordt door culturele, educatieve, maatschappelijke, politieke, academische en economische functies. Er wordt plaats gemaakt voor ontmoeting, conversatie en culturele uitwisseling. Een uitgelezen moment om zowel de innoverende en sociaal-geëngageerde werking van het instituut op Europees niveau als de samenhang tussen de verschillende activiteiten zichtbaar te maken.

solotentoonstelling
ZA 02.04 — ZA 18.06 2016

Het werk van de Belgische kunstenaar Philip Metten biedt in het grensgebied van beeldhouwkunst, architectuur en kunst in publieke ruimte een tijdelijke reflectieplek voor het onderzoek naar mogelijke bijdragen en rollen van de kunstenaar en het kunstinstituut in vernieuwende samenlevingsmodellen. Op meta-niveau benaderd toont het werk impliciet treffend het onlosmakelijk verband aan tussen de autonomie van de kunst en haar sociale verbondenheid.
Netwerk nodigt Philip Metten uit voor een solotentoonstelling met als artistieke premisse de documentaire benadering van zijn oeuvre in een niet-klassieke presentatieformat. De theoretische zoektocht naar een nieuwe presentatieformule eigen aan de karakteristieke oeuvre-evolutie sluit naadloos aan bij het onderzoeksproject van de kunstenaar aan het KASK/Hogent.